09 April 2006

Jangan sampai bankrap

Daripada Abu Hurairah r.a,
Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: ``Adakah kamu tahu siapa yang muflis?''
Jawab sahabat: ``Orang yang muflis ialah mereka yang tidak ada wang dan harta.''
Sabda Rasulullah s.a.w lagi: ``Sesungguhnya orang muflis dari umatku ialah mereka yang datang pada hari kiamat dengan sembahyang, puasa, dan zakat, sedangkan dia memaki, menuduh, memfitnah, memakan harta, menumpahkan darah dan memukul orang. Maka, dibahaginya kebahagiaannya tadi kepada orang-orang itu (yang difitnah tadi). Kalau kebaikannya habis sebelum terbayar segala kesalahannya, maka kesalahan mereka pula dilemparkan kepadanya, kemudian dihumbankannya ke dalam neraka.''

(Hadis riwayat Muslim dan Tarmizi)
Maksud hadis
Dalam hadis ini, Nabi Muhammad s.a.w. memberi peringatan kepada umat Muslim bahawa yang dimaksudkan dengan muflis yang sebenar-benarnya ialah mereka yang bankrap di akhirat nanti. Segala kebaikan dan pahalanya habis dirampas dan diberi kepada orang lain yang pernah dizaliminya di dunia ini. Kalau tidak cukup pahalanya juga, maka kejahatan orang yang dicerca itu pula ditimbunkan ke atasnya. Kemudian dia dilontarkan ke dalam neraka. Hendaklah seseorang itu menyelesaikan segala persoalan dengan orang lain sebelum terlambat. Jangan sampai bankrap di akhirat nanti.
Kesimpulannya
Hendaklah seseorang itu menyelesaikan segala persoalan atau masalah sesama mereka (manusia) agar kesalahan mencerca itu diampuni oleh orang yang pernah dicerca sebelum terlambat atau jangan sampai dia bankrap akibat perbuatan buruk yang tidak disedarinya itu walaupun dia bersembahyang, berpuasa dan berzakat.

Tiada ulasan: