24 Mac 2006

Inikah yang kau rasa?


Kalau kita berbicara tentang kesedihan... selamanya ia tidak akan ternoktah...- tetap menjadi bagian dalam kehidupan... datang, pergi, datang pergi.... bersilih ganti dengan perasaan-perasaan lain.Cuma mungkin kehadirannya tidak begitu menyenangkan... datangnya membawa jiwa yang parah... tusuknya bagai belati yang merobek-robek hati.



Ada ketika kita memejam mata dengan harapan kesedihan itu bisa lenyap... tapi, andai kepedihan di hati yang tertanam bertahun-tahun lamanya masih terasa lukanya... masih sakit dengan pedihnya... lalu bagaimanakah andai duka-duka yang baru semalam itu kita rasai....-?! hidup ini tidak pernah sunyi dari merasa pedih... cuma terpulang bagaimana caranya pedih itu datang....-



Ada ketika, kita merasakan malam seolah satu waktu yang sangat panjang.... pergerakannya kelam dan sunyi, membikin hati kita dilanda resah yang tak sudah! seakan gusar dalam menanti tibanya siang! di wajah malamlah terlukis jelas garis-garis duka..- siangnya mungkin kita terlewat dengan kesibukan kehidupan.... tapi malam telah mengantikan semua itu dengan ruang waktu yang sunyi, kelam dan mendinginkan~



Aku benci melewati malam-malam dengan keadaan begini...- hinggakan bagai terasa inginkan malam itu berlalu dengan tempoh yang sesingkat mungkin.



Dan pada akhirnya aku tau...

kalau untuk segala sesuatu itu akan ada akhirnya

ada yang harus direlakan

ada yang harus dilepaskan pergi

dan ada pula yang akan dikenang selamanya...-



Benarkah hanya hidup yang mengajarkan apa itu luka dan air mata?

dan hanya hidup pula yang membuat kita mengerti apa itu kebahagiaan?



Hidup....hidup ini ternyata ada kerumitannya.... tapi...rumit yang ditangan sendiri lebih baik daripada rumit yang ditangankan oleh orang lain....- hidup sendiri pun adakalanya sudah terlalu rumit... kenapa masih ada lagi manusia yang gemar menambahkan kerumitan pada hidup orang lain?!



Mengaburi mata sendiri dengan kenyataan yang ada di depan mata bukanlah semudah yang diucap...- tapi hidup inikan perlu ke depan...!! ada waktu aku seakan ingin membuang waktu semalam... tapi ada ketikanya aku seperti ingin saat seperti waktu semalam berulang lagi...walaupun ianya hanya mencoret pedih dan luka yang sangat dalam... mungkin aku merasakan aku mampu mengubah akan semuanya kembali...-



Aku tak perlukan tangan orang lain... aku tidak memerlukan kaki orang lain... aku menapak dan berjalan selama ini pun berkat kaki sendiri....- walaupun jalannya tidak selurus orang lain... tapi aku tetap jalan...- cuma adakalanya aku seakan terguris bila aku difikir yang bukan-bukan.... mengandai dan menilai diri aku tanpa mengetahui betapa sukarnya hidup yang terpaksa aku lalui lewat hari-hari kemaren...! bukankah lebih baik memahami dari mempersoalkan...?! hidup ini pun bukannya panjang sangat!! esok-esok mana tahu Tuhan datang menjemput kita....



Aku mahu pergi dengan aman....- aku tak mahu terbeban dengan pelbagai persoalan yang tidak mampu aku ungkap!!selama ini pun aku dah cukup bertahan dan bersabar dengan kehidupan...- jangan menghukum aku dengan segala tindakan dan sikap yang aku punya sekarang...- tapi tolehlah ke belakang..!! hidup perit itu banyak mengajar aku untuk KERAS HATI!! UNTUK DEGIL!! UNTUK DENDAM!! Tapi bumi Tuhan luas... aku hidup dan menghirup udara ini tanpa aku menyusahkan orang lain... - jadi... hidup ini akan menjadi mudah andai kita cuba memudahkannya...-



kenapa harus merumitkan perkara yang bisa diuraikan puncanya -

Posted by Picasa taro

Tiada ulasan: