21 Mac 2006

Semalam Hujan Jadi Saksi...


Setiap pagi...setiap petang...hujan pasti mengguyur membasahkan bumi.Dari tingkap sambil menaip entry nie, aku melihat titik-titik hujan yang menekap pada cermin tingkap kemudian perlahan-lahan menyusur turun...mengalir membentuk jaluran panjang.Daripada kekaburan cermin tingkap, nampak jelas lautan yang tengah bergelora.

Aku memang sukakan hujan.Sejak dulu... sejak kecik...tak pernah berubah.Tapi aku takutkan petir.Seringnya hujan yang lebat pasti membawa bersamanya petir dan kilat yang berdentum dentam.Bunyi dan cahayanya memang menakutkan.Aku tak pasti sampai bila sifat penakut itu akan hilang....-

Bila orang gelak dan memperlekeh bila aku cakap aku takutkan petir....tertanya juga aku, apakah dorang terlalu sempurna sehingga tiada satupun kekurangan....apakah takutkan petir itu menjadi satu kesalahan yang berat....AKU juga manusia.Kalau dah takut buat apa nak menafikan~ setiap orang juga ada kelemahan diri kan?!

Dulu masa kecik aku suka main hujan kat laman rumah nenek, tak pun main kat belakang rumah.Sebab kat belakang rumah ada pancuran air hujan yang besar.Terbentuk dari atap zink yang menakung air dan mengalirkan air yang besar.Kitorang sepupu-se akan berkumpul kat bawah air tue sambil berebut-rebut.Bila dah main hujan memang tak ingat dunia.Sampai bibir jadi pucat.Sampai jari jadi kecut.Sampai menggigil bila gigi bawah berlaga dengan gigi atas.Seronoknya, hanya Tuhan jer yang tahu.

Sebab tue bila aku sensorang kat sini...sensorang bila tengok setiap titik-titik hujan yang turun membasah bumi.....aku jadi rindu nak balik kampung.Bukan rindu nak main hujan.....tapi aku rindu pada keadaan itu.

Balik keje semalam, aku amik kesempatan main hujan menuju ke paking kate .Bukan tak boleh tunggu hingga hujan berhenti....tapi hujan punya banyak nostalgianya buat aku.Setiap titis yang menitik ke muka....seberapa banyak titiknya yang mencucuk kekulit membawa satu keseronokkan yang tak dapat untuk dijelaskan dengan kata-kata.
Hujan suatu ketika dulu juga pernah menjadi pelindung pada air mata yang mengalir...ia mengalir dan bercampur bersama air hujan yang mengalir dimuka lalu ia berjaya menafikan kenyataan itu.


Hujan kat luar sana juga umpama simbolik kepada hujan hati yang sering mengguyur turun.Sesekali lebat...sesekali renyai.Tapi sebab turunnya hanya dalam hati.....takder siapa tahu.Kalau hujan kat luar....alirannya terus mengalir hingga menuju muara.Tapi hujan hati....dengan tempat yang terhad ia seringkali menyebabkannya bertakung dan akhirnya banjir.....jika tidak dikawal ada yang bisa karam ataupun hanyut oleh keadaan.

Aku sedih?

Takderlah......tapi ntah kenapa rasa sayu jer perasaan nie.Mungkin sebab dah dekat dua bulan tak jumpe dia. Aku tak kisah kalo orang nak cakap "lehhh!! 2 bulan ker? ingatkan dua tahun....-" .Dua minggu pun terasa lambat waktu berjalan....lalu bagaimana untuk aku tunggu dengan tempoh yang amat panjang.Aku, akulah~ aku bukan orang lain.
Kondisi kehidupan adakalanya ada diluar kewarasan kita~

Tadik malem gwe lagi ngobrol ama seseorang di hape,kayak udah lama nggak ngobrol segitu.Sejak gwe lagik udah nyadar sendiri, gwe memang mutusin untuk jadik cewek yang kuat.Gwe nggak bakalan ngerasa apa-apa.Tapi bila tiba pada satu perbualan itu, gwe ngerasa apa sesuatu yang mencalari ati gwe.


Selesai perbualan....gwe bangun perlahan, gwe teringat akan kata-kata di hape itu yang terlekat terus dalam ingatan gwe.Dalam ati, gwe bicara sendiri....

Selama ini aku diam, mungkin kerana itu orang tak pernah nak tau apa yang aku rasa, sebab aku tak suka buatkan orang berada dalam perasaan serba salah...kerana aku tahu bagaimana sukarnya berada dalam perasaan sebegitu.Tapi bila ada orang cakap taknak aku buat sesuatu 'itu' kerana takut akan sesuatu itu bakal memberi luka pada orang lain....aku terfikir sendiri...- mungkin orang itu tak tahu betapa banyak luka yang telah dia tinggalkan untuk aku.Betapa saat-saat lalu siang malam aku menahan sakit yang tak terluah....- tapi kerana aku dah biasa simpan semuanya dalam hati... aku telan juga.Sekarang nie aku dah okey....tapi...sesekali aku tertanya juga dalam diri...kalau dari dulu sedar akan jalan yang sedang aku lalui itu salah....kenapa biarkan aku terus tersesat tanpa menunjukkan arah yang betul.Kenapa tidak menarik aku keluar, supaya aku juga bisa gembira sama seperti kalian yang sedang merasai gembira sekarang.Dosa apakah yang aku lakukan hingga dihukum begini?!

Semalam, hujan juga jadik saksi betapa air yang keluar dari mata ini bersatu bersama air langit yang menitik dipipi.Dalam kebasahan....aku sedar betapa kelamnya jalan yang sedang aku lalui saat ini~

Tiada ulasan: